Etimonul care a generat seria picturală Povestiri de sub pod a lui Ioan Aurel Mureșan a fost un cântec, Bridge over Trouble Water, de prin anii ’70, al lui Simon și Garfunkel, mizând pe o notă romantică și sonorități mângâietoare.
Paradoxal, însă, nimic din sensurile de la care s-a plecat nu trece în pictură. Podul/podurile pictorului nu ocrotesc ființa de ceea ce este tulbure dedesubt, ci, dimpotrivă, protejează universul care se revelează în acel spațiu. Podul fixează limitele unei lumi a cărei unicitate irumpe auroral. Fiecare dintre cele 11 pânze repertoriază o întâmplare ce devine, prin forța reprezentării, exemplară și al cărei sens rămâne suspendat între realitate și imaginar.
Secvențele picturale se derulează surprinzător. Sub geometria imuabilă a câte unui pod, răsar mici scene, în fulgurația unui moment ce reaşază, reconfigurează, reordonează lumea, după linii de forţă ce nu se mai pot controla… În șirul lor, contrastele, inadvertențele, nepotrivirile de tot felul se neutralizează, intrând în ordinea unui imaginar permisiv, ce lasă loc mirajului.
Seria Povestirilor este neîncheiată. Ea s-a oprit la a unsprezecea istorisire.
Catalogul editat de Fundația Triade ilustrează această fază de creație, adăugând imaginilor, 11 elegii: poezia scrisă de Ioan Aurel Mureșan, premonitoriu parcă, în urmă cu mai bine de 40 de ani.
Ioan Aurel Mureșan este o figură centrală a optzecismului românesc, modelat de o amplă cultură umanistă. Opera sa cuprinde o creație vizuală bazată pe mediile tradiționale ale picturii. Pictorul și-a înnoit constant atelierul, îmbogățindu-și formele de expresie și dezvoltând o conștiință de sine coerentă, asumată, coagulată în jurul ideii de cultură, ca sursă proteică de creație.
Între ciclurile picturale ce-i definesc traiectoria creației se află: Pământul (1984), Semnele zidului (1986-1989), Metafore picturale (1989-1990), Via dolorosa (1991), Minunatele ceasuri ale Ducelui d’Ivry și Călătoria magică a Ducelui d’Ivry (1992-2005), Ultrasilvania (2013-2014), Pasaje secrete (2015-2016), Fete dulci /Escorts (2016-2017, lucrări neexpuse), Erotikonia (2018-2019), Apud magister (2020-2021), Megalos Aselinos. Golful regăsit (2022-2023).
Ciclul Povestiri de sub pod, început în anul 2021 și întrerupt în 2022, este, din pricina unui accident biografic nefast, neîncheiat. Cele 11 pânze rămân mărturia unei conștiințe empatice ce captează cu acuitate tulburările unui timp febril.
Vernisaj: joi, 8 februarie 2024, începând cu ora 19:00
Muzeul Național de Artă Contemporană al României București
Etaj 4 – Auditorium
Expoziția rămâne deschisă în perioada 8 februarie – 31 martie 2024
Lasă un răspuns