Eveniment cu repetiție la confluența artei vizuale cu geografia, tabăra de la Isverna-Mehedinți reprezintă ocazia de a crea în complementaritate și a evidenția elementele de reuniune artistică ale participanților. Avându-l ferment organizatoric și cultural pe artistul plastic Costin Brăteanu, cu un nucleu alcătuit din apropiați (Carol David, Horea Preja, Ecaterina Schiwago, Gheorghe Munteanu, Ioan Thimmel,…) și o echipă lărgită în timp, împreună abordează arta vizuală având la bază o stare de spirit pornită din glosări inspirate de natură.
În contextul disruptiv al artei contemporane, departe de orice discrazii și adoptând actul artistic bazat pe concept, în tabără (fiecare ediție este o altă versiune) gândurile curg uniform, iar rezul-tatul constă în lucrări de notație în evoluția fiecăruia.
Drumul scurt între natură, inspirație și demers artistic face ca participanții fiecărei ediții să-și a-precieze propria evoluție prin raportare la ceilalți. Ce-i unește? Frumusetea locului, generozi-tatea organizatorului, starea de spirit, dar și afinități asupra curentelor de idei, teorii, viziuni, practici și credințe artistice. Rezultatul? Stil și evoluție împreună.
Atmosfera sapiențală din tabără, deschiderea către noi paradigme artistice reprezintă o provo-care continuă, iar adeziunea la aceleași idei și respectul față de ele te fac participant. Aflați în căutarea propriei optimizări creative, tabăra reprezintă prilejul de a trăi în simbioză cu arta exprimată în termeni contermporani odată cu depășirea valorilor estetice tradiționale prin inteligibilul compozițiilor.
Conceptul ”Isverna-Colț de rai” exprimă coagularea unei stări de spirit ce-și caută statut, la care fiecare participă întocmai ca la un experiment de creație și interpretare care instituie sensuri noi, alte înțelesuri despre misterele nedeslușite ale naturii. Frumusețea trezește neliniști creatoare, susține idei și credințe, iar locația se constituie în platformă pentru a experimenta formule plastice în pas cu timpul și cu sinele – ambele schimbătoare.
Tabăra de la Isverna înseamnă dedicare artei și o regăsire a artistului cu sinele. Cu toți (partici-panții) se pot desprinde (împotriva obișnuinței) de inerția cotidianului, permițând confruntarea între realitatea interioară (a fiecăruia) și frumu-sețea exterioară a Isvernei. Formă de solidăritate artistică, participanții împărtășesc dragostea pentru natură și măreția ei.
Posibilă reacție la postumanism, artiștii startează într-un loc mirific punînd pe pânză, hârtie și în piatră viziuni, impresii și mărturii dincolo de asemănări într-o vibrație energetică sincronă și complementară cu locația, rezultând trăiri autentice, idei sistematizate – intens personalizate și liber formulate, constituindu-se în diversitate artistică semnificativă.
La Isverna iluzia secundei pare egală cu eternitatea! Pe timpul taberei, pe artiști îi unesc coinci-dențe de vreme, de omogenități și de substrat, iar fiecare etapă (din viitor) e un nivel următor.
Cu trecerea timpului, în fiecare sesiune, fiecare artist are un dialog cu natura, iar rezultatul este acea nuanțare ce duce în profunzimi – loc de germinație ideatică. Lucrările se constituie în rea-litate alternativă structurată non-liric în concordanță cu ritmul vremurilor prezente.
Fiecare ediție transgresează suprafața de contact dintre geografie și arta vizuală constituindu-se în reuniune de idei, transpunere în lucrări care prefigurează perspective, direcții și sensuri con-temporane, în fapt un laborator/atelier/școală de „creative art”.
În creații dezmărginite stilistic, depășind automatismele plastice îndelung exersate și manifes-tând o conștiința artistică în care se comprimă un proces reflexiv de fundal cu nuanțe existențiale în căutarea de a-și defini un stil propriu și omogen, participanții debordează imaginatie fertilă, fără speculații și formule prefabricate, iar fiecare ediție subântinde idei care produc diferență.
Critic de artă
Lasă un răspuns