Finisajul expoziției „Taking-Off / Desprinderea” de Laura Covaci

Share Button

Bucuresti si Paris, 16 octombrie 2021. Expoziția de artă contemporană „Taking-Off / Desprinderea” de Laura Covaci se apropie de final și va avea finisajul duminica aceasta, 17 octombrie a.c. la Victoria Center, în București.

Lucrarile din seria „Desprinderea„, care includ si o alta „subserie” cu titlul PerMutări, a fost expusă in acest format pentru prima dată la Victoria Center / București 2021.

«După cum sugerează și titlul, tehnic vorbind, este o desprindere de metodele clasice de abordare plastică și „plonjarea”, însă cu precauții în universul digital» declară artista Laura Covaci.

Și adaugă: «Consider că arta digitală este arta primitivă a noului mileniu. Posibilitățile ei sunt infinite, dar nu pot fi organic integrate unei lumi, a mea în cazul de față, fără o cunoaștere profundă a limbajului de factură „academică”. […] Doar așa înarmată voi putea descifra ce se află în măruntaiele lumii virtuale.»


Artista Laura Covaci în fața Victoria Center

Cei ce cred că se pot școli iute, parcurgând în goană mesajele reducționiste Social Media sau Google, se inșeală, deci, amarnic.

Dacă acest manifest futurist, dacă acest superb demers novator își va găsi publicul meritat — impactul descompunerii miracolului viului (viu reinventat cu instrumentele virtualului) va aduce necesarul și reconfortantul sentiment al umanității recâștigate, ce va contrabalansa dezumanizarea robotică pentru care noi, umanii, nu suntem deloc pregătiți.

„”Forța de sensibilizare emoțională și povestea fără de sfârșit a vieților pe care le trăiește și ni le povestește Laura Covaci este exemplară și deschizătoare de căi noi artelor. Așa arată o avangardă adevarată!” […] RB

Laura Covaci schimbă mult jocul în arta contemporană. Ea pictează în pixeli. Îi sperie pe oameni. Îl încântă pe cunoscător. Nu este dezamăgită de risc. Nu stă niciodată pe loc.

Ea a fost crescută în cercul bogat intelectual și vibrant al familiei Covaci, unde generația boemă de poeți, pictori și actori deveniți iconici (în zilele noastre) se întâlnea pentru discuții și vin, petreceri zgomotoase pană noaptea târziu și ping-pong de grădină.

Poveștile auzite de copil despre timpul petrecut în închisorile comuniste, nesăbuința operelor subversive și frisonul libertății – toate s-au stratificat în structura formativă a Laurei. A studiat arta murală la mijlocul anilor ’80 și a început să picteze pe scară largă peisaje ciudate, dominate de singurătate și frig.

Galeria de personaje pe care a dezvoltat-o ​​de-a lungul anilor, acasă sau în timpul anilor petrecuți în Statele Unite sau Franța, include bărbați și femei echivoci, nud și singuri, așezați pe un pat cu bare metalice sau lângă un piscină, într-un peisaj distopic de spital; păpuși învinețite și alte jucării rămase de la orfelinate tăcute; portrete de familie fulgerate de vărul robot sau de prințesa cu ochii de oțel, lângă tăticul placid și gemenii cheli.

HIEROGAMIE 1 — clin d’oeil către noua serie „ITunnel Syndrome” din expoziția Desprinderea

„Avem ocazia să trăim într-o perioadă de schimbări extraordinare în cadrul civilizației noastre. Nouăzeci la sută din descoperirile științifice și tehnologice ale omenirii au avut loc în a doua jumătate a secolului al XX-lea – materia primă care conduce această nouă lume este creativitatea pură.
spune Pierre Cornette de Saint Cyr, fost director la Palais de Tokio, Paris.

Și adaugă: „Laura Covaci pictează viitorul folosind inteligență artificială, roboți, umanoizi și extratereștri ai unui univers fenomenal. Ea ne face să înțelegem câmpul enorm al inteligenței umane și posibilitățile sale incredibile. Ea este minunata creatoare a unui univers de artă plastică care ne prinde răsuflarea, un artist profund care a ieșit rănit din urâciunea comunistă care ne face să vedem viitorul haotic al civilizației noastre prin inteligență și îndrăzneală”.

Lumile baroce ale Laurei provin dintr-un trecut puternic și un viitor necruțător, ca și cum nu ar fi scăpare. În 2011, o nouă mică creatură prindea contur, de data aceasta din profunzimile impalpabile ale unui exercițiu cu iPad-ul: Luna. Era o fetiță cu vârfuri în loc de păr și o resursă bruscă pentru zâmbet și joacă. Acest moment a deschis un nou teritoriu pentru artist, care era deja un mixer de desen fin și pictură cu pensule, cu colaj și manipulare foto – listat în Top 100 de artiști români.

Acum s-a scufundat mai adânc în digital, modelând și pictând pe ecran într-o generație de detalii infinite, ca un fractal într-o misiune de captare a timpului. Artista este în plină deschidere și închidere ușă după ușă, înainte și înapoi: un marș emoțional în mișcare în propriile noastre vieți trecătoare – și în istoria artei. Realizarea ei în mediul 3D este extraordinară nu numai în sine, ci pentru că dezvăluie fântâna creativă a tehnologiei și resursa sa intrinsecă pentru a produce emoție – în compozițiile unice ale Laurei Covaci care prind contur pe șevaletul ei de pe ecranul digital prin desen, pictură, colaj, sculptură și arhitectură.

Desprinderea — I.8

„Se poate gândi la artistul digital ca la o reîncarnare a multi-tasker-ului renascentist! Peisajele luxuriante ale Laurei Covaci – unde nimfele se zbat hăituite de tigri și gheparzi, femeile albe și zvelte poartă perle, cuie metalice și o diademă de crab auriu sau fetițe din timpurile fotografiei sepia ne privesc din spațiu și se joacă cu un obiect strălucitor – dronă tehnologică – toate acestea se inspiră dn mai multe referințe de istorie a artei, care ne conduc de la artiștii digitali de astăzi la romanticii și maeștrii flamanzi, la Mucha și Rococo în hibrizi suprarealiști și pop-art. Dacă zgâriem suprafața trecutului, vom găsi viitorul. De aici și noile lucrări ale Laurei Covaci. Să fim curajoși și să ne bucurăm de ele astăzi.” spune și Gabriela Massaci.

Seria „Desprinderea” & „PerMutări” cuprinde un număr de 15 lucrări imprimate offset și cașerate pe aluminiu.

Victoria Center se află pe Calea Victoriei, numărul 145.

Laura Covaci a absolvit restaurare – monumentală – clasa profesorului Ion Stendl. Lucrările sale au fost expuse în galerii, muzee și colecții private din întreaga lume, inclusiv Grand Palais / SAGA Paris, Le Musee Imaginarire de l’Espace / Galerie Serge Aboukrat, Benetton Foundation, ING Bank, The European Bank of Developement, Elle Magazine Los Angeles Private Colectie. În prezent, locuiește și lucrează la Paris și București.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sus